Basisschool de Hoeksteen aan de slag met verduurzaming
Onder begeleiding van Energiek Moerdijk gingen groep 7 en 8 van basisschool De Hoeksteen afgelopen maanden aan de slag met energy challenges. Ze leerden hoe je beter met energie om kunt gaan en hoe de school kan besparen op de energierekening.
De leerlingen presenteerden een echte energiemarkt, zoals je die ook kent van informatieavonden van bijvoorbeeld de gemeente. Vanachter hun tafels vertelt ieder groepje wat je zelf kunt doen om energie te besparen en ook hoe ze onderzocht hebben hoe je het beste resultaat behaalt. De resultaten werden enthousiast gepresenteerd aan de ouders en leden van Energiek Moerdijk.
In vier groepen, team Isoleerlingen, de Apparaatjes, de Lichtpuntes en CVteam onderzochten de leerlingen het tijdelijke gebouw van de school om te kijken hoe er nog meer bespaard kan worden. Zo heeft het CVteam een dekentjesdag georganiseerd voor de hele school, ze zien er tijdens de presentatie extra knus uit omdat ze niet alleen allemaal een dekentje om hebben, het is toevallig ook pyjamadag op school. “We hebben nog maar een keer dekentjesdag gevierd, maar dat zouden we wel twee of drie keer per maand kunnen doen om nog meer energie te besparen.”
Team Isoleerlingen konden binnen de school al een groot verschil maken. Zij tonen de verschillen tussen twee testdagen in de hal van het gebouw. De temperatuur daalt daar rond de start van de schooldag hard. Logisch, want de deur gaat steeds open. Maar ook twee kieren maakten van de hal een tochtige koude plek. “Er zaten echt hele grote kieren bij de deur in de gang. We werken niet graag in de gang, want daar is het koud. Je merkt het echt dat de kieren nu dicht zijn, het koelt minder af.”
Tijn Nuyens, aanwezig namens Energiek Moerdijk, is onder de indruk van de presentaties van de leerlingen. “Ik ben trots op de manier waarop jullie dit project hebben opgepakt,” spreekt hij de leerlingen toe. “Het was de eerste keer dat we in Moerdijk aan de slag gingen met de Energy Challenges,” vertelt Tijn. “Voor de Hoeksteen hebben we het programma wel aangepast. Normaal gaan de leerlingen in een bestaand gebouw aan de slag, maar de leerlingen zitten hier in een tijdelijk gebouw, daardoor moesten we even zoeken hoe we dit project het beste vorm konden geven. Je zult hier niet snel een lamp vinden die nog geen led is, maar ze hebben toch het verschil tussen verschillende soorten lampen uit gerekend.” Team Apparaatjes berekende het verbruik van verschillende apparaten op school. “De kast waarin de laptops worden opgeladen gebruikt heel veel stroom, als de laptops vol zijn kan de stekker er uit.” Datzelfde geldt voor het digibord, als het niet nodig is voor de les kan het beste de stekker er uit.
Van Energiek Moerdijk kregen de leerlingen eerder al een douchetimer. “Toen ik hier de tweede keer was, bleek dat ze allemaal de timer gebruiken. Er zijn zelfs wedstrijdjes korter douchen ontstaan.” Scholen die ook aan de slag willen met de energie challenges kunnen contact opnemen met Energiek Moerdijk. “We hebben voor dit kalenderjaar nog voor drie scholen budget om dit project uit te voeren, we hopen dat scholen zich snel aanmelden,” sluit Tijn af.

Bron: Yvonne Vermeulen / Internetbode
Foto: Yvonne Vermeulen